Det var en stormfuld weekend - også i vagtcentralen, hvor der i den grad var telefonstorm

Opdateret: 25 oktober 2023
Henrik Søndergaard er leder af vagtcentralen, som ligger i Fredericia.
Henrik Søndergaard er leder af vagtcentralen, som ligger i Fredericia.

Den forgangne hektiske weekend startede allerede torsdag eftermiddag, hvor der fra vagtcentralen blandt andet blev igangsat udlægning af tusindvis af sandsække.

Natten til fredag kom de første meldinger om vand, der var løbet over sine breder i Kolding, og fredag morgen blev det første væltede træ anmeldt.

Disse to former for meldinger fortsatte i en lind strøm i mange timer fremefter.

Vagtcentralen modtog blandt andet også anmeldelser om:

• Løsrevne badebroer og telte
• Trampoliner i lyskryds
• Nedfaldne tagsten og grene
• Elskabe i brand
• Digebrud ved Sandersvig
• Sprungne brønddæksler
• Og så videre, og så videre.

”Én af disponenterne i vagtcentralen skulle styre alt omkring Kolding. Jeg tror ikke, han havde tre minutters ro i løbet af sin vagt. Telefonen ringede konstant aftenen og natten igennem,” fortæller Henrik Søndergaard, der er leder af vagtcentralen i Fredericia.

Den dækker hele TrekantBrands udrykningsområde, ligesom den blandt andet servicerer hjemmeplejen i flere kommuner, Vejle Brandvæsen og ikke mindst behandler skadeservicehenvendelser fra hele landet.
Normalt er der to personer på arbejde døgnet rundt i vagtcentralen foruden en enkelt operationschef, men under store dele af den stormfulde weekend var der kaldt fire disponenter ind.
Imens arbejdede tre operationschefer stort set også i døgndrift for at bevare overblikket over situationen med gode input fra kollegerne i vagtcentralen.

 

Alle gav sig 100 procent

Blandt de mange anderledes opgaver sendte vagtcentralen fredag aften et par waders fra Fredericia til Kolding, så en hjemmehjælper kunne komme tørskoet ind til en ældre borger.

Jo mere vand, der kom, jo travlere blev det på vagtcentralen.
Fra fredag morgen til mandag morgen indløb der 570 opkald alene med anmeldelser om stormskader.

Og foruden de mange opkald, der relaterede sig til stormen, var der også alle de ”almindelige” automatiske brandalarmer, 112-henvendelser, hjemmeplejekald og så videre.

”Folkene i vagtcentralen gav sig virkelig 100 procent. Selvom der var travlt, var der en god stemning med plads til lidt sjov for at bryde alt det alvorlige,” fortæller Henrik Søndergaard.

Han har god grund til at glæde sig over sine engagerede medarbejdere, det gode samarbejde med operationscenteret, kommuner og myndigheder.

Stor tak for indsatsen til alle involverede!